14 maart 2013 om 00:00
iBOOD

Cave de Roquebrun mixdoos “Lokale kwaliteit met mondaine uitstraling”

Frankrijk is een immens wijnland, terwijl het nog niet eens de meeste wijn produceert. Die eer komt Italië namelijk toe. Met zoveel aanbod is het lastig om een goede Franse wijn te vinden die ook nog betaalbaar is. Want bekende namen betaal je ook voor. Dan is het veel leuker om iets onbekends te scoren dat erg lekker is, én zacht is voor je portemonnee. Dat zit allemaal in de wijndeal van vandaag. Een mixdoos rode en witte wijnen van Cave de Roquebrun, de top uit het Franse zuiden. Le petit Nice, zo wordt Roquebrun ook wel genoemd. Een pittoresk klein dorpje in de Haut-Languedoc, in de vallei van de rivier de Orb. ’s Winters nauwelijks 600 inwoners, in de zomer een veelvoud hiervan door de vele toeristen. Beschut door de uitlopers van de Cevennen, op een half uur rijden van de Middellandse Zee is het klimaat hier erg aangenaam en uitermate geschikt voor wijnbouw. Maar met een gunstig klimaat ben je er nog niet als wijnboer. De grond is net zo belangrijk. En laat dat nu een type leisteen grond zijn waar druiven zich erg prettig voelen. Mazzelaars dus, die boeren rond Roquebrun. Om optimaal te kunnen profiteren van elkaars kennis en kosten te besparen, hebben ze zich eind jaren ’60 verenigd in de Cave de Roquebrun. Met als gevolg dat er vandaag de dag heerlijke, soepele wijnen worden gemaakt, die menige prijs hebben behaald op wijnconcoursen. Gelijk de safari wereld waar je vaak de term Big Five hoort (wie weet ze zonder op te zoeken?), is er ook in de wijnwereld sprake van een Big Five: Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah, Chardonnay en Sauvignon Blanc. Wijnen van deze druiven worden wereldwijd het meest verbouwd en gedronken. Hoog tijd om van de gebaande wijnpaden af te wijken. De deal van vandaag bevat 4 flessen rood en 2 flessen wit. Daar zit nog wel wat Syrah tussen gemixt, maar voor de rest alleen maar druiven om te ontdekken, met klinkende namen als Grenache, Roussane, Mourvèdre en Carignan. Wedden dat het niet bij één glas blijft?
  • Allemaal wijnen uit Appellation d’Orgine Contrôlée gebieden (tegenwoordig Appellation d’Orgine Protégée genoemd): AOC Saint Chinian, AOC Saint Chinian Languedoc, AOC Coteaux Languedoc
  • Soepele wijnen vol fruit
  • Oogstjaar 2011
  • Witte wijn is uitstekend geschikt als aperitief en bij salades
  • Rode wijnen zijn ideaal voor aan de dinertafel maar ook heerlijk om zo te drinken
  • Diverse prijzen gewonnen op nationale en internationale wijnconcoursen, waaronder goud op de Vinalies Internationales
  • 1x Aoc Coteaux Langeudoc Col de Lairolle rouge
  • 2x Aoc Saint Chinian Col de L'orb wit
  • 1x Aoc Saint Chinian Col de L'orb rouge
  • 1x Aoc Saint Chinian terrasse de Cabrio rouge
  • 1x Aoc Saint Chinian RoquebrunTerrasse de bouscadel rouge
14 maart 2013 om 20:20
sas001 Gebruiker

Kan ik deze nog bestellen?

14 maart 2013 om 20:21
sas001 Gebruiker

Als ik door wil gaan met bestellen kom ik op die sommelier surprise uit?

14 maart 2013 om 20:33
_Scot_ Gebruiker

Ik kom ook bij de surprise uit, foutje iBooD?

14 maart 2013 om 23:53
Official Product Expert sommelier Official Product Expert

@Scot   @sas001  door een foutje in het systeem is de verkeerde pagina gepubliceerd, hoe het werkt weet ik niet, de sommelier heeft meer verstand van kurkentrekkers.

Excuses voor het ongemak

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.