11 maart 2013 om 00:00
iBOOD

6 flessen Bodega Hiriart Cigales – Castilia y Léon 2009

Vandaag gaan we naar Spanje. Zon, zee, cultuur, half afgebouwde huizen, werkeloosheid en staatsschuld. Maar ook fantastisch eten en drinken. Spaanse wijnen stonden jarenlang synoniem voor wijnen die lang in hout werden gerijpt en werden verkocht als ze goed waren om te drinken, niet om nog lang te bewaren. Tijden veranderen en ook op het Iberisch schiereiland lijken ze mee te gaan in de wereldwijde trend van jongere en fruitige wijnen. Weg met de Gran Reserva’s, de wijnen die minimaal zestig maanden hebben gerijpt, waarvan achttien in eikenhout. De klant wil jonger spul. ► Lees meer in het forum!
  • 6 flessen Bodega Hiriart Cigales – Castilia y Léon
  • Land: Spanje
  • Streek: Cigales – Castilia y Léon
  • Wijnhuis: Bodega Hiriart
  • Kwalificatie: DO Cigales
  • Terroir: Kiezel, klei en leem
  • -2x Crianza (2009)
  • -2x Roble (2011)
  • -2x Rosado Lágrima (2012)
  • Kijk voor alle details in het forum!
11 maart 2013 om 04:09
Official Product Expert Sommelier Official Product Expert

Buenos días a todos.

Van de Bordeaux aanbieding van gisteren naar de wijnen uit het Spaanse Castillië. Geen toeval deze link, want de roots van Bodega Hiriart liggen in Bordeaux. De van oorsprong wolhandelaren in Cigales deden in de 19e eeuw zaken met de Hiriart familie in Bordeaux. De band werd zeer hecht en van deze Franse familie leerden ze de kneepjes van de wijnbouw.

Een mooi setje wijnen. Salut!

11 maart 2013 om 08:23
Official Product Expert sommelier Official Product Expert

op dit moment staat er in de “Lapiz de sommelier” wedstrijd in Spanje wijn van deze familie in de finale, dat wil zeggen de wijn is gekozen tot de beste 10 crianza’s van Spanje, Hij staat daar tussen wijnen die 2 tot 3 keer (of meer) duurder zijn.  ze dus we hebben het hier over een serieus glas wijn.

laat deze deal niet glipen

11 maart 2013 om 08:29

Typen blijft lastig…ook op maandag…: ik bedoel natuurlijk “glippen”… :-)

11 maart 2013 om 09:20
basvlug Gebruiker

Buenas días a tu también y salud!

11 maart 2013 om 09:20
basvlug Gebruiker

Mooie labels trouwens!

11 maart 2013 om 09:48

De sommelier heet een opstartprobleem,  het is niet de Lapiz de sommelier (=het potlood van de sommelier) maar het moet zijn La Nariz de Oro(=de gouden neus),

ecxuses,

11 maart 2013 om 12:08
CUnknown Gebruiker

Animo voor een bierweek?

11 maart 2013 om 12:33

Zeker ook een mooi product dus wie weet, maar voorlopig houden we het bij de druiven.

11 maart 2013 om 12:48

Wat heeft rosé te maken met bloeden?

Je kan op een aantal manieren rosé maken en het makkelijkst is dan rode en witte wijn mengen. Helaas, dat mag enkel in de Champagnestreek. Een steeds meer voorkomende manier is wat de Fransen methode Saignée noemen, het laten ‘bloeden’ van de wijn. Je maakt rode wijn op de tradionele manier, maar al vroeg in het gistingsproces laat je een deel van het roodgekleurde sap onderin het vat weglopen en apart vergist tot rosé. Hierdoor krijg je een dieper gekleurde rosé die veel meer aroma’s heeft en krachtiger is. Bovendien is de kwaliteit van deze rosé ook vaak beter dan anders gemaakte rosé wijnen.

Dat geldt ook voor de rosé in deze iBood.

11 maart 2013 om 16:07
sysiwan Gebruiker

Jammer, maar ik ga toch echt geen 8,95 verzendkosten betalen. Dat is niet meer van deze tijd voor 6 flesjes. Ik sla over ondanks dat ik van de Spaanse wijnen gecharmeerd ben. Ook juist de wijnen die lang op hout hebben gelegen.

11 maart 2013 om 16:15
SeriousMe Gebruiker

Inderdaad sysiwan!

Ik was ook sterk aan het overwegen om deze wijnen aan te schaffen, ook daar ik zelf in Spanje heb gewoond en ook een bezoek heb gebracht aan de wijnstreek in Spanje. Maar 8,95 euro verzendkosten weerhoudt mij er ook van om met deze aanbieding mee te doen. We weten dat iBood ook zijn winst moet maken, maar om dan ook op verzendkosten te verdienen gaat mij ook een beetje ver.

Verder vind ik de labels niet mooi, maar dat heeft natuurlijk verder niets te maken met de kwaliteit van de wijn.

In ieder geval genietse voor de mensen die deze wijnen gaan kopen!

11 maart 2013 om 17:03

@ sysiwan en seriousme

Ik ga niet over de prijzen maar vind het zeer jammer dat jullie deze iBood laten schieten door verzendkosten. Het is echt een mooi setje, maar goed. Uit eigen ervaring weet ik dat 8,95 niet ongebruikelijk is in de wijnwereld overigens.

Labels zijn inderdaad altijd een kwestie. Erg verfrissend vergeleken met de oubollige Franse etiketten vind ik persoonlijk. Ze zijn gemaakt door een lokale kunstenaar overigens.

11 maart 2013 om 19:57

Beste mensen,

hier nog een paar filmpjes over de wijn, Enjoy

http://youtu.be/94Ji7wrTrTA

http://youtu.be/2dvfvgnhXLo

http://youtu.be/9k96OoGcl2M

11 maart 2013 om 20:02

Nog even terugkomend op de verzendkosten,  de sommelier heeft even na gevraagd waarom die 8,95 is,

Dit komt voornamelijke door 2 zaken het gewicht van 6 flessen is best hoog en daarom valt hij in een duurdere categorie.

En de dozen zijn speciaal ontwikkeld voor wijn, iedereen die een keer een fles heeft laten vallen begrijpt wel waarom.  een goede breukvrije verpakking is nu eenmaal duurder, er zit meer karton in en het is dikker als een normale doos, dus duurder

11 maart 2013 om 23:50
marriejeanne Gebruiker

Sommelier, je schrijft:

‘Je kan op een aantal manieren rosé maken en het makkelijkst is dan rode en witte wijn mengen.’

Je zou dus volgens jou thuis rode en witte wijn in een glas kunnen schenken, en dat presenteren als rosé. Maar rosé maak je niet door wijnen met elkaar te mengen. Druiven kun je c.q. mag je c.q. moet je soms mengen, waardoor je een bepaalde wijn krijgt, bijvoorbeeld de cabernet sauvignon: een rode (cabernet franc) en een witte druif (sauvignon) bij elkaar.

Rosé heeft te maken met de schilletjes van de druif die je langer of korter laat ‘meetrekken’ met het sap, waardoor de wijn lichter of donkerder van kleur wordt.

Ik houd best van Spaanse wijn, wen misschien is deze wijn voortreffelijk, maar dit verhaaltje (van die rosé) vind ik een beetje een onzinverhaal. Bovendien: 45 euro voor zes flessen plus 9 euro verzendkosten maakt 9 euro per fles. Niet echt een koopje.

12 maart 2013 om 09:28
basvlug Gebruiker

Dan sla je toch de plank mis! Dit mag namelijk wel, zowel in de Champagne alsook de rosé sekts in Duitsland. Daarnaast zijn er nog 4 methodes om rosé te maken:

- Inderdaad, saigneemethode zoals boven beschreven

- Het lang of kort meeweken met de schillen (zoals je zelfs beschrijft)

- Rode druiven direct na de pluk persen en de schillen niet mee laten weken, zodat je een zeer lichte rosé krijgt (vin gris)

- Het extreem filteren van rode wijn (Meer gebruikelijk in de Nieuwe Wereld)

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.