10 maart 2013 om 00:00
iBOOD

3 flessen Château Croix des Rouzes - Pomerol 2007

Het bekt best lekker, Pomerol. Eigenlijk is het maar een klein, doorsnee plaatsje ten oosten van Bordeaux. Maar hoe klein en weinig pittoresk dit plekje ook mag zijn, wereldwijd gaat het hart van menig wijnliefhebber in overdrive als beroemde namen als Pétrus, Vieux Chateau Certan of Chateau Le Pin ter sprake komen. Dit is de Champions League onder de wijnen en de vraag naar deze spelers overtreft vele malen het beperkte aanbod. Jan Modaal zou met zijn maandinkomen nog geen fles van deze toppers kunnen kopen. ► Lees meer in het forum!
  • 3 flessen Château Croix de Rouges Pomerol 2007
  • Land: Frankrijk
  • Streek: Pomerol – Bordeaux
  • Wijnhuis: Chateau Croix des Rouzes
  • Druif: 80% Merlot en 20% Cabernet Sauvignon
  • Kwalificatie: AC Pomerol
  • Terroir: Grind en zand
  • Vinificatie: De gisting vindt plaats in edelstaal bij gecontroleerde temperatuur, waarna de wijn een aantal maanden rijpt in deels nieuwe eikenhouten vaten.
  • Proefnotitie: Mooie diepe granaatrode kleur die bijna naar zwart neigt. Aroma’s van zwarte bessen en kersen. In de mond complex met smaken van rijp zwart fruit en hinten van kruiden, pepers, koffie en hout. Zachte tannines en een plezante, lange afdronk.
  • Bewaarpotentieel: Op dronk maar kan in goede kelderomstandigheden nog enkele jaren bewaard worden.
  • Spijs: Een goede combinatie met foie gras, vleesgerechten, eend en schimmelkazen.
  • Serveertemperatuur 16 - 18 °C.
10 maart 2013 om 03:12
Sparrow83 Gebruiker

Ooit, in een ver verleden heb ik het verhaal van ‘proosten’ mogen aanhoren van een leraar in’t school.

Als dit al dan niet een mythe is laat ik volledig in het midden.

Proosten gaat terug tot in de middeleeuwen. Na de onderhandelingen tussen ridders van verschillende groepen, werd er meestal geproost. Dit omdat het wantrouwen zo groot was dat de ene de andere zou vergiftigen. De bekers werden zodanig hard tegen elkaar gebotst dat er een beetje drank van de ene in de andere beker terecht kwam. Hierdoor werd er een vertrouwensband gemaakt dat de ene drank niet vergiftigd is door de andere.

Toch een leuk weetje dat bij sommige mensen zal blijven hangen.

10 maart 2013 om 07:15
mvdlinde Gebruiker

@Sommelier, indien onder de juiste omstandigheden bewaard, hoe lang kun je deze wijn maximaal laten liggen?

En wat zijn de beste jaren om de wijn te drinken?

Dank voor reactie,

10 maart 2013 om 12:38
Official Product Expert Sommelier Official Product Expert

Maximaal is altijd lastig om te zeggen. Ik heb laatst nog een Bourgogne Chardonnay geproefd waarvan men dacht dat die eigenlijk ‘om’ was na zoveel jaren maar nog heerlijk smaakte. Deze Pomerol is nu perfect op dronk, maar kun je zeker nog een jaar of vijf laten liggen.

10 maart 2013 om 07:35
veravalor Gebruiker

Je neemt het glas vast,je voelt met je handen,je kijkt met je ogen en ziet de inhoud,je proeft met je tong en je ruikt met je neus.Om ook je oren aan bod te laten komen wordt er ook geklonken.Proost!

10 maart 2013 om 07:39
veravalor Gebruiker

Proosten kan men doen op iemands gezondheid of om andere positieve dingen.

10 maart 2013 om 07:41
scherpisscherp Gebruiker

@Sommelier

IBOOD stick to usb stick :)

Pomerol en: Spijs: Een goede combinatie met foie gras :)

3 x een andere naam voor de zelfde wijn: Croix de Rouges, Croix Rouzes, en juist: Croix des Rouzes.

Kijk even op het etiket, producent kan zijn naam meestal wel spellen… :)

En als je een Fiat Panda aanbied heb jet dan niet over een Ferrari, ook al komen ze beide uit het zelfde ‘gebied’

Pétrus, Vieux Chateau Certan of Chateau Le Pin is echt wat anders dan deze anonieme Pomerol uit een moeilijk jaar.

Sporttassen, electronische gadgets enzovoort is IBOOD prima, wijn is een andere tak van handel echt.

10 maart 2013 om 12:48

What’s in a name…een typo is gauw gemaakt, scherpisscherp, dat blijkt ook wel weer uit jouw eigen post. Het gaat om het rode vocht in de fles tenslotte. Als je anoniem voor jou niet bekend betekent dan heb je gelijk, want Croix des Rouzes is een heel klein domein en de eigenaar steekt weinig tijd en geld in marketing. Dat wil niet zeggen dat het dus ook een matige Pomerol is, integendeel. 2007 was goed op weg om een fantastische jaargang te worden in Bordeaux, maar de regen kwam op een slecht moment. Toch heeft Pomerol daar iets minder last van gezien de bodemsamenstelling waar regenwater minder lang wordt vastgehouden. Deze wijn heeft toch een mooie rijpheid gekregen.

Jammer dat we je niet meer terug zien hier de komende dagen. Of ga je toch stiekem kijken of er een mooie deal bij zit? Ik weet in ieder geval  zeker dat er nog mooi spul voorbij gaat komen.

10 maart 2013 om 07:57
paasklokje Gebruiker

Proost komt van het Latijnse prosit en vertaald is dat het strekke u tot voordeel.Het stamt uit de middeleeuwen en men noemde het een heildronk.Goed proosten doe je door de glazen of bekers tegen mekaar te klinken.Proosten kan men om vele redenen zoals het afsluiten van een overeenkomst,het behalen van een diploma of het winnen van een set wijnglazen bijvoorbeeld.Als men iets te vieren heeft wordt er geproost.Een wedstrijd verliezen of niet slagen voor examens geeft geen reden om te proosten.De gedachte achter het proosten is samen iets vieren als wensen in vervulling zijn gegaan.Men doet het over de hele wereld en elk in zijn eigen taal.Cheers euh proost bedoel ik!!

10 maart 2013 om 09:40
scheerlinckerik Gebruiker

Om het kort en bondig te zeggen….. ;-)
Afrikaans: gesondheid, tjorts
Albanees: gëzuar, gezuar
Arabisch: besaha, bsahtik
Armeens: genatzt
Atjees: horas
Azerbeidzjaans: afiyæt oslun
Bulgaars: na zdrave
Kantonees: gom bui
Mandarijns: yung sing, gānbēi (干杯)
Deens: skål (’schaal’, wanneer je vraagt of iemand voedsel doorgeeft)
Duits: prost, zum wohl
Egyptisch: fee sahetak, bisahtak
Engels: cheers
Esperanto: je via sano (op je gezondheid)
Estisch: tervist (gezondheid)
Filipijns: mabuhay
Fins: kippis, terve (gezondheid)
Frans: à votre santé (op uw gezondheid)
Fries: Tsjoch
Iers-Gaelisch: sláinte (gezondheid, uitspraak slo:ntje), céad mile fáilte (honderdduizend keer welkom, uitspraak kj:ed milje fo:ljhe)
Schots-Gaelisch: Slainte Mhath (goede gezondheid, uitspraak: slaandji waah)
Georgisch: vakhtanguri
Grieks: για μας (gia mas), στην υγεία μας (stin igeia mas)
Groenlands: kassutta, imeqatigiitta
Hawaïaans: okole maluna
Hebreeuws: l’chaim (op het leven)
Hongaars: Egészségedre (op je gezondheid)
IJslands: skál
Indonesisch: pro
Italiaans: cin cin (formeel), salute (informeel)
Japans: kanpai (乾杯)
Koreaans: chukbae (축배), keonpae (건배)
Kroatisch: živjeli
Latijn: sanitas bona (goede gezondheid), bene tibi (goedheid voor jou)
Lets: uz veselibu
Litouws: į sveikatą
Nederlands (Nederland): proost, gezondheid
Nederlands (België): gezondheid, santé, schol
Nepalees: suru garam
Noors: skål
Papiaments: salú
Perzisch: Be salahmati (به سلامتی) (op goede gezondheid)
Pools: na zdrowie
Portugees: a sua saúde (op je gezondheid)
Portugees: saude, viva
Roemeens: noroc
Russisch: za zdoróvje
Schots: slainte (gezondheid)
Sloveens: na zdravje
Somalisch: auguryo
Spaans: salud (gezondheid)
Swahili: maisha marefu
Thai: chok dee
Tibetaans: chapda
Tsjechisch: na zdraví
Turks: serefe
Vietnamees: Chúc sức khoẻ!

10 maart 2013 om 10:34
2magic2 Gebruiker

Proost zeg je bij een feestje, gezellig etentje, bij een BBQ waarbij je geniet van de aanwezigheid van je vrienden, familie. Je proost en zegt: “moge deze gezellige dag (moment), de slechtste dag in onze leven zijn.” Om aan te geven dat dit moment voor altijd blijft.

10 maart 2013 om 12:38

Goedemiddag allemaal,

De sommelier was nog aan het bijkomen van een mooie wijnavond.

Dat zijn al een paar mooie reacties op het proosten. Daar krijg ik weer (na)dorst van.

10 maart 2013 om 12:58
pp1973 Gebruiker

in Hasselt zeggen we “Tsjing”… zo blijven de glazen heel

10 maart 2013 om 15:01

Ah, Hasselt, ik kijk al weer uit naar de Jeneverfeesten, als sommelier wil je af en toe ook wel eens wat sterkers.

10 maart 2013 om 14:30
krugerrand.nl Gebruiker

Laat ons proosten op het leven
En genieten van de dag
Die ons steeds weer wordt gegeven
Leef het leven met een lach
En we toosten op de vreugde
Op het mooie dat je ziet
Pluk de dag met beide handen
Zorg maar dat je steeds geniet
Proosten (ook wel een toost genoemd) doen we normaal als er iets gevierd moet worden, dus het moet iets feestelijks zijn.
Op een bruiloft met veel volk heft men het glas en in kleinere groepen klinken we.Samen genieten en vieren is de gedachte achter het proosten.

10 maart 2013 om 15:02

Prachtige hersenspinsels bij iBood op deze waterkoude zondagmiddag. Chapeau!

10 maart 2013 om 15:06

Een toepasselijke theorie over de oorsprong van de glazen, of indertijd de kelken tegen elkaar slaan, komt van de Romeinen. Zij vonden dat bij wijndrinken alle zintuigen werden gebruikt behalve het gehoor. Door de bekers tegen elkaar te slaan, kon ook dit zintuig meedoen aan het ritueel van wijndrinken. Mooi toch? Zeker geen rare jongens die Romeinen.

10 maart 2013 om 15:20

Regen klettert hier tegen het raam. Tijd voor een kaasplankje bij deze fluweelzachte Pomerol. Wat Cantal en Camembert gaat er heel goed bij. A votre santé…

10 maart 2013 om 20:20
tijlhillewaere Gebruiker

Ik/wij proosten om vrij simpele redenen.
Gewoon om een moment te vieren.
Een gezellig samen zijn , om een geboorte, Nieuwjaar of huwelijk te vieren,…
Het schept ook gewoon een leuke sfeer om de avond in te zetten.
Ik proost dan vooral op een goede gezondheid.
Ik heb ooit nog geleerd van mijn opa (toen ik klein was) dat dit de gewoonte is, proosten om elkaar een goede gezondheid te wensen.
Hoe je moet proosten doet er voor mij niet echt toe (als je maar geen glazen gaan breken of drank gaat morsen) =D
Geen idee of dit in nederland ook zo is mijn in België wordt ook gezegd dat men in de ogen moet kijken van wie men mee proost.
Doet men dit niet dan brengt dit ongeluk.
Cheerz

10 maart 2013 om 21:17

Mooi gezegd. Ik heb vrienden in Zwitserland en die zeggen ‘viva’ als ze toosten. Als je als partners elkaar niet in de ogen kijkt heb je zeven jaar slechte sex, zeggen ze…

10 maart 2013 om 21:20

Nog een paar uurtjes en dan is deze mooie Pomerol aanbieding voorgoed verdwenen mensen. Gun je zelf wat goeds uit de Bordeaux streek, want het kan best zo zijn dat we daar voorlopig niet terugkomen.

13 maart 2013 om 15:07
Admin Admin Admin

Hallo iBOOD’ers,

De winnaar van de actie op het forum is geworden:

Sparrow83

Gefeliciteerd, jij had het goed! De prijs komt binnen 2 weken naar je toe!

Groeten,

Team iBOOD

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.