9 maart 2013 om 00:00
iBOOD

6 flessen Casa Ermelinda Freitas - Vinha do Rósario Tinto 2011

Noem Portugal en vrijwel iedereen roept Port als er een drank uit het kleinste land op het Iberisch schiereiland genoemd moet worden. Begrijpelijk, want dit versterkte vocht was lange tijd de enige Portugese wijn die in het buitenland werd gedronken. De Portugezen zelf konden er trouwens ook niet genoeg van krijgen. Qua wijnexport stond Portugal altijd in de schaduw van grote buur Spanje. Het grote verschil met Spanje is de hoeveelheid druivensoorten. Waar in Spanje slechts een paar druivensoorten heersen, worden er in Portugal honderden verschillende druiven verbouwd. Dat komt omdat de Portugezen een beetje afgelegen wonen daar aan het eind van Europa en niet zijn meegegaan in de trend om Franse druiven aan te planten. Achteraf bekeken is hun isolement hun grote geluk geweest. Daarom verbouwen wijnboeren nog steeds inheemse druiven met prachtige namen als Trincadeira en Touriga Nacional. Aan het eind van de vorige eeuw begonnen die wijnboeren echter nieuwe wijntechnologieën in te zetten om te proberen er ook gewone wijn te maken. Wijn die je niet koppijn bezorgd of lang hoeft te liggen om drinkbaar te worden. Daar zijn ze zeer snel in geslaagd want Portugese wijnen worden steeds beter en interessanter voor de rest van de wereld.
  • 6 flessen Casa Ermelinda Freitas - Vinha do Rósario Tinto 2011
  • Land: Portugal
  • Streek: Palmela – Península de Setúbal
  • Wijnhuis: Casa Ermelinda Freitas
  • Hoofddruif: Castelão, Touriga Nacional, Syrah, Cabernet Sauvignon
  • Kwalificatie: Vinho Regional
  • Terroir: Combinatie van zand en zandsteen
  • Vinificatie: Vinificatie in stalen vaten onder gecontroleerde temperatuur. Vier maanden gerijpt in Fransen eikenhouten vaten.
  • Proefnotitie: Donkerpaarse kleur, vol donker fruit zoals rode bessen en bramen met veel kruidigheid. In de mond veel rijp rood fruit en mooie, ronde tannines met een vleugje vanille. Aangename, lange afdronk.
  • Bewaarpotentieel: Op dronk maar kan in goede kelderomstandigheden nog 5 jaar bewaard worden
  • Spijs: Heerlijk om zo te drinken, maar ook een uitstekende combinatie met vlees. Perfect bij de BBQ.
  • Serveren op 16-18 graden.
9 maart 2013 om 00:13
Ikbenfrankb Gebruiker
9 maart 2013 om 01:29
noddy347 Gebruiker

Ik zie ze hier ook voor een euro goedkoper per fles, lijkt niet echt een goede deal ibood… Jammer! :(

9 maart 2013 om 08:30
Official Product Expert sommelier Official Product Expert

@ ikbenfrankb,   in wijn producerende landen heeft Lidl wel goede wijnen in de schapen liggen , alleen in deze contreien komen ze weg met de brol  die hier in de winkels ligt ,  daar komen ze in bv Portugal niet mee weg

@noddy347,  de wijn die jij in Belgie vond is van een oud jaar, kijk als je moet ruimen dan prijs je af, we hebben het hier over een het recente jaar. die je dan ook volgens jouw lijstje koopt voor 8,85 euro

Jammer dat er snel geschoten word op een mooi product dat met zorg door Ibood is uitgekozen.

Met deze wijn heb “the best of both worlds”  de inheemse druif in combinatie met een wereld druif, traditie gaan hier hand in hand met de nieuwste technieken, en dit allemaal met een kwaliteit gedreven instelling.

kijk hij is niet voor niets Huiswijn van Midden Nederland geworden, gekozen door een vak horecajury

9 maart 2013 om 08:52
wbentveld Gebruiker

Goedemorgen op deze druilerige zaterdag. Gelukkig maakt iBOOD me weer een beetje blij…Ik heb vorig jaar op mijn vakantie een grandioze portugese wijn leren kennen van het huis Quinta Nova (http://www.quintanova.com). Wow ! Wat een gaaf huis en een top product (…en een super vakantie ;-)). Ik ben nieuwsgierig en ga deze gewoon lekker proberen. Traktatie voor mezelf op deze regendag. Yesss…

9 maart 2013 om 10:35

@ wbentveld,   kijk een positief geluid op deze druilerige ochtend,

Tijdens de selectie rondes kwam bracht deze wijn bij het IBOOD Team ook een zonnetje in de kamer,

echte een lekker glas , nu maar ook straks  bij de BBQ ( dagdromen mag toch)

Denk dat ik alvast maar ga bedenken wat ik erbij ga klaarmaken,   en als ik het niet weet dan past altijd nog kip (gezonde kip ) uit de oven met verse kruiden onder de vel ( lekker krokant)  aardappeltjes uit de oven en een tweede fles binnen handbereik.

Of een lekker stuk varkens rib ( geen Karbonade maar een ribstuk van een 1,5 kilo )  ben bang  dat bij huize Sommelier 1 doosje niet genoeg is,

Iemand een ander idee,  laat maar horen.

9 maart 2013 om 13:19
iwillbeback Gebruiker

@sommelier

Eerlijk gezegd ken ik Portugese wijnen alleen als hele zware rode of hele lichte zoals vinho verde. Onbekend terrein dus maar wel nieuwsgierig. Waarom is dit een goede wijn volgens jou behalve dat traditie en innovatie hand in hand gaan? Ik zie op internet dat dit casa ermelinda veel wijnen maakt. Hoe kunnen ze dan toch kwaliteit garanderen?

9 maart 2013 om 13:52

@iwillbeback,

Deze producent zijn visie gaat verder als het wijn maken zoals ze alle eeuwen  in portugal gedaan hebben, ze weten precies wat de modern consument wil,  soepel wijn met niet te veel stroeve en droge zware smaken,  mooi fruit soepel maar wel met body en een elegante power.

Ze beheren veel wijngaarden( ze zijn dan ook geen klein bedrijf) en weten precies wat ze met de druiven willen en kunnen,  Daarom maken  ze meerdere  cuvee’s,  kortom ze willen de beste wijn maken van het materiaal dat ze hebben, en daarin komen verschillende stijlen voor van Fruitig tot zware jongens,  maar ook de regionale desert wijn Moscatel de Setubal.

Bijkomend feit is dat de wijnmaker niet alleen weet wat hij wil, maar het ook kan uitvoeren hij is  één van de beste wijnmakers van Portugal.

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.